Tuesday, April 07, 2009

Iskelet Sahiline dogru…

Iskelet Sahiline dogru yola cikmadan once ihtiyaclarimizi almak icin Uis adli bir kasabadaki supermarkette mola verdik. Uis o kadar sevimsiz bir kasaba ki kelimeler bile gereksizdi. Kupkuru, boz, renksiz kasabanin bir o kadar sevimsiz supermarketinin onunde beklerken, issizlik ve parasizligin uzerlerine etiket gibi yapistigi bir kac kisi yanima gelerek konusmaya basladi. Her beyaz yuz bir umit kapisi ya ne gelirse akillarina o andan, konusup bir seyler koparmaya calisma huyu bu kasabada dikkatimi cekti. Nerde yasadigimi soyleyince de sanki Uganda oradan cok daha matah bir yermis, insanlar refah icinde yuzermis gibi `beni de oraya gotur` diyenler mi istersin, `Bana ekmek alir misin?` diyenler mi istersin, biraz sinir bozucuydu.
Hic bir yerin ortasinda dogup yasamak nasil bir his acaba? diye dusuncelere daldim. Tamam, insan kendi kaderini kendisi sekillendirebilir, kendi gemisini yurutmenin bir yolunu biraz akilliysa bulur, ama hayatini bu kasabada geciren bir kisi bu kisir donguden nasil kurtulabilir, o gemi nasil yurur bilemedim.
Sevimsiz kasabayi sevimsiz dusuncelerle terkedip Iskelet Sahiline dogru yola ciktik.
Iskelet Sahili, Atlantik Okyanusunun Namibya`nin kuzey ve Angola`nin guney sahiline verilen isim. Bushmen bu bolgeye `Tanri`nin kizginlikla yarattigi yer` derlermis, Portekizli gemiciler ise `Cehennemin Kapilari`.
Sahilde Bengeula Dalgalarinin etkisiyle okyanustan yogun gelen yogun sis olusur ve gozunun onunun goremez bir hale getirirmis kazayla bu sahile cikmak zorunda kalan gemicileri. Denizden karaya dogru esen suratli ruzgar neticesi ile bu sis sahilden iceri dogru girerek yagmur yagmasina firsat vermezmis. Yillik yagis 10mmyi gecmezmis. Biz kez bu sahile vuran gemicilerin oncelikle sahile cikmalari cok zor oldugu gibi su olmayan, insan barindirmaya uygun olmayan bu sahilde gidebilecekleri tek yer col oldugu icin telef olup giderlermis. Sahilin Iskelet Sahili olmasinin nedeni bu nedenle olup arta kalan iskeletleri de olabilir. Ama esas neden balina ticareti yayginken oldurulen balinalarin iskeletlerinin burada birakilmasi ve ayrica sahile vuran gemi iskeletleriymis. 1000den fazla gemi enkazina rastlanan Sahilin en meshur enkazlari Eduard Bohlen, Otavi, Duendin Star ve Tong Taw`mus.
Bir cok belgeselin cekildigi Iskelet Sahili`nde, belgeselllerin konusu dogal olarak asiri kurakliga dayanabilmek icin hayvanlarin yillarca gecirdigi adaptasyon evrimi. Burada bitkilerin ve boceklerin tek su kaynagi okyanustan gelen sisin sabah biraktigi cig. Yuzey suyu hic bir sekilde yok. Ic kisimlara dogru gidince dere yataklarina babun, zurafa, aslan, siyah gergedan ve Spring ceylanina da rastlaniliyorumus ve su gereksinimlerini babunlarin veya fillerin kaziyip ortaya cikardiklari kuyulardan sagliyorlarmis.
Bizim seyahatimiz sirasinda her hangi bir hayat izine saatlerce yol almamiza ragmen rastlamadik. Goruntu cok korkutucuydu: Sonsuzlukmus gibi gorunen ucsuz bucaksiz colde egrilmis, yikilmis elektrik direkleri, seraplar nedeni ile kaybolmus ufuk cizgisi, etrafimiz cok buyuk bir golle cevrili gibi goruntu olusturan seraplar, seyrek seyrek serpistirilmis kuru calilar… Saatlerce ayni goruntuye bakarak sahile dogru yol aldik ve sicak Damaraland havasi yerini buz gibi bir soguga birakti.
Sahile ulastigimizda yemek molasi verdik. Hazir mola vermisken bagajdan herkes polar ceketlerini ve kazaklarini, coraplarini, ayakkabilarini cikardi. Kalin kiyafetim pek olmadigi icin titreyerek sahile dogru kisa bir yuruyus yaptik. Sahildeki dalgalar icin de fok baliklarinin oynastigini gorunce cok heyecanlandik. Sanki o su buz gibi degilmis gibi oyle keyifli bir oynayislari vardi ki okyanusta, uzun sure seyretmek istesek de soguktan dondugumuz icin pek beceremedik.
Ben, gunesin vurup isittigi bir kaya parcasinin kovuguna girip nerdeyse kayalara sarilarak bir muddet izledik o keyifli goruntuyu. Sonra yemek hazir olunca ruzgardan savrulup donarak aracimiza dogru gittim.
Arkasi yarin…
Foto 1: Issizlik, sonsuzluk, bosluk, sessizlik
Foto 2: Kaya parcasina siginarak isinirken
Foto 3: Zipir Angie ile issizliga is, sonsuzluga son, bosluga madde, sessizlige ses katmaya calisirken...

13 comments:

Uzağa Giden Kadın said...

Merhaba..

Kısa bir zaman oldu sizi okumaya başlayalı. Hayatı değişimlemek anlatımızdaki gibi olmalı..

23 Nisan yaklaşırken biz küçük bir topluluk çocuklar için bir şeyler yapmaya çabalıyoruz. E-posta adresinizi bilemediğimden size buradan sesleniyorum. www.birmilyonkalem.com da HER ÇOCUĞUN BİR MASALI OLMALI kitap kampanyasına destek olmak adına bir sayfa hazırlanacak. UZak diyarlardaki çocukları anlatan bir yazıyı bizimle paylaşır mısınız?

İlgilenirseniz uzagagidenkadin@gmail.com adresine bir e-posta ayzmanız yeterli

Selam ve dostlukla...

Kültür Mantarı said...

bu gittiğin yerlere google mapsten link versende nambiya nere, angola nere aramasak ..:)

orada kışmı var şimdi, niye soğuktu bu kadar anlamadım

Chatty Cat said...

nasıl söylenir bilmiyorum ama...
şu 'Smart blogger' ödülünü size verdim, usulen yorum bırakmak gerekiyormuş :))

Anonymous said...

mutlu musun oralarda? mutluysan da neden, nelerden? öğrenmek isterim.

pigmelerle.dans.eden said...

Mantar,
Atlantik okyanusundan gelen serin ruzgarlar nedeni ile cok soguk. Google mapten link vermeyi bilsem, daha ne isterim hem???? Cok beceriksizim, cookkkkkkk!

Chatty kedi,
cok tesekkur ederim.

pigmelerle.dans.eden said...

Anonim,
liste cok uzun:
1- hava guzel, hep bahar.
2- doga guzel
3- insanlar yumusak basli, hic kavga cikmiyor
4- iyi bir isim var
5- guzel bi evim var
6- kedim, kopegim bahcede fink atiyor benle beraber
7- hayat cok ucuz burda -bana gore tabii ki-
8- kazak, hirka, ceket nedir unuttum
9- icerlere tikinip kalmak imkansiz
10- cok cok kiymetli arkadaslarim var
11- istedigimde fil, aslan gormek 4-5 saatlik bir yolculukla olasi
12- istedigimde o fil ve aslanlarin arasinda kamp yapmak olasi
13- ozgurluk had safhada
14- kimse kimseye karismiyor
15- hele beyazsan `delidir ne yapsa yeridir` diye ne yapsan hos gorup gulumsuyorlar
16- cocukluk hayali afrikada yasamak, gerceklesti
17- her an agzini bir karis acik birakacak bir acaip olayla karsilasmak mumkun
ve esas yaniti vermedim: evet mutluyum.
Ya sen? Neden boyle bir soru sordun ki? Belli olmuyor mu her halimden?

balanne melike said...

Hayalini, hayalimi gerçekleştirmi olanı ben de tekrar tekrar tebrik edeirm meltemcim..harikasın...benimde yeni hayalim birgün seninle bu masalda konuk olarak yaşamak..sevgiler.

Coşkun said...

Selamlar,
Benim iki kızım var İlki 17 ikincisi 9 yaşındalar. Ülkemde sistemin dişlileri arasında ezilip mutsuz olma ihtimalleri çok yüksek, kadın olarak ülkemde aykırı olmalarıda çok zor.
Onlara sizin ruhunuzu kopyalamak isterdim eğer mümkün olsa...

pigmelerle.dans.eden said...

Balanne,
insallah bir gun...

Coskun,
kizlarini yanima gondermek isteyenler artiyor her gun. Yaz kampi mi acsam diyorum :)

aquatica said...

Meltemcim selam,
Yine boş durmamış eskitmişsin gıcır Afrika yollarını.:) Anonim'e yaptığın listeye aids'li yetimlere yapıyor olduğun yardımların verdiği keyfi de eklemelisin. 26 günlük Uganda maceramda gösterdiğin ilgiye ve arkadaşlığa çok teşekkürler (karnımı doyurmam için gece yarısı market aramanı ömür boyu unutamam herhalde). Şuan Ermenistanda'yım. Sınır açıldı açılmadı dedikodularıyla 6 ayım da burda geçer. Sonra fırsatını yaratıp tekrar geleceğim Afrika'ya. Umarım tekrar görüşürüz. Bu arada Bujagali Falls'dan aldığım fidanı (Terminalia ağacı) binbir güçlükle Finike'ye getirip ya tutarsa deyip diktim. Ama aklım o kırmızı çiçekli ağaçta kaldı (nasıl olsa kafaya takar, tohumunu bulup yollarsın sen :). Naguru Vale'deki ahaline, Vitamin cafe'de ve latino Club'da tanıştırdığın arkadaşlara selamlar. Sevgiler... Fırat

pigmelerle.dans.eden said...

Firaaaatttttt!
Ne cok sevindim yazmana!
Kirmizi cicekli agac Flame Tree yani Alev agaci. Henuz benim mahalledekiler cicek acmadi. Acsin, cicek sonrasi fasulye gibi bir kabugun icinde tohumlari cikiyor. Ben sana bulurum onlardan, merak etme...
Insallah Afrika'ya tekrar gelirsin. Daha yapacak cok sey, gorecek cok yer var burada.
Selamlarini iletecegim.
Mutlaka ve insallah gorusmek dilegiyle...
Cok operim.
Meltem

etki alanı said...

Bir yaşamın belgeselleştiren bir insana ödül verilmeyecek de,kime verilecek..
Kurallar gereği bildirmem gerekiyor...
Sevgiler,
TüTü

simgetugce said...

Merhaba Meltem Hanım,
Afrika'ya gelmek ve oradaki orphanagelarda yada ihtiyacı olan cocuklarla olabilmek,onlara gonullu olabilmek adına cok arastırma yaptım 2 aydır,fakat sonuc; ciddiye almadan cevap vermeyen ya da tonlarca pound ve dolar para isteyen kurumlar ile karsılastım...eger benimle iletisime gecerseniz bana kesin yardım edebileceginize inanıyorum,sizden ricam bırakacagım e-mail adresine cevap atmanız sizinle e-mail yolu ile iletisim kurabilirsem kesin oraya gelebilecegim bir yol bulacagız beraber.lutfen yardım!!!
simdiden sonsuz tesekkurler
sevgiler

PS oraya ayak basmak ve dunya tatlısı cocuklarla olmak icin beklemedeyim...

e-mailim; simgemertoglu@gmail.com