Wednesday, February 04, 2009

Taslasmis Orman`da yuruyus

Namibya hikayelerine devam…
Himba Koyu`nu ziyaret ettikten sonra ertesi sabah iki guzel yuruyus yapma plani var: Birincisi Taslasmis Orman`da.
Henuz hava dayanilmaz sicakliga ulasmadan Taslamis Orman Jeolojik Sit Alanina ulastik. Aslinda ortada orman falan yok, savan ve cali formundaki agaclardan oulsan bir bitki ortusu var ama adinin orman olmasini nedeni 280 milyon (dile bile kolay degil, 280 milyon!) once Buzul Caginin sona ermesi ile eriyen buzlar nedeni ile dunyada bir suru cok ciddi seller olmus. Bu agaclari ise Kongo Havzasindan gelen seller taaa buraya kadar getirmis ve agaclar taslasmis.
Taslasmis dedik gectik ama agaclar nasil taslasir? Agaclar suruklendikten sonra Namibya`daki -o zaman col muydu bilimiyorum ama- silisi bol topraklarin altinda gomulu kalmis. Agaclarin hic birinin uzerinde dal olmamasi da bu agaclarin suruklenerek geldiginin kanitiymis. Silisi bol olan bu topraklarda gomulu kalan agaclar, oksijenle temasi kesildigi icin bozulmadan, normal bir bitkinin zamanla ugrayacagi hasara mazur kalmadan korundugu gibi zamanla silis molekulleri agacin govdesine girip agac molekullerinin yerini aldigi icin agaclar taslasmis. Yani kimse bu agaclara sinirlenip de `Tas kesilirsin insallah!` dememis ;) Bazilari 30 metreye kadar varan uzunlugu ile 50 adet agac varmis. Hepsini gormedik ama gorduklerimiz bizi yeterince etkiledi zaten.
Bu etkileyici acik hava muzesinde rehbersiz dolasmak, bitkileri koparmak, tas aliverip cebe atmak vs hersey yasak. Bakmak, dokunmak serbest, koparmak, almak, ic etmek tu kaka!
Daha once anlattigim Welwitcha bitkisinden de bol bol burada gorduk. Gozumuze bile takilmayan calilarin aslinda ne marifetleri oldugunu ogrendik. Ornegin yerde cali gibi kendi halinde duran bir bitki –gayet de sulu sulu dallari var, colde bulunmaz nimet!- aslinda koparinca zehirli bir sivi salgilayip kendini yedirmiyor. Kendini yedirmedigi gibi hayatta kalmak adina kendini yaktirmiyor da! Cunku bu bitki ile pisen etler bile zehirli oluyormus. Daha once bu calilari kullanip kamp yerinde yemek yapan talihsiz bir grup turist ertesi sabah kamp yerinde olu bulunmus. Namibya`ya gitmeden okudugum ulke ile ilgili turistik kitaplarda kamp yapanlar uyariliyordu sakin kendiniz cali cirpi toplayip ates yakmayin ama satin alin diye. Simdi nedenini anladim! Elimi bile surmem!
Taslasmis agaclara geri donersek goruntusu aynen yikilmis bir agac gibi ama tas! Bildiginiz tas! Govdesinde yas halkalari var, dallarin koptugu yerde budaklari var ama tas! Tastan kutukler oraya buraya serpilmis yatiyorlar. Uzaktan cok dogal gorunen hersey sihirli gibi, sinirli gibi kendini korumaya, hayatta kalmaya calisiyor bu Namibya denen yerde.
Foto 1: Rehber agacin budaklarini gosterirken (Merak edenler icin Helen ortadaki bagyan!)
Foto 2: Yakildigi zaman zehirleyen bitki
Foto 3: Taslasmis bir agac govdesi, arkadaki sefil gornumlu bitkiler 500-600 yasindaki meshur Welwitcha bitkileri



17 comments:

Çiğdem said...

Ya Meltem hazır fırsat da varmış. Kendini yedirmeyen bitkiden bir tutam :)))

Mehtap said...

kalplere vur bir zımba, rumba da rumba rumba...
ne alaka..??? anlasan anlasan anca sen anlarsın :)))

pigmelerle.dans.eden said...

Mehtap,
eger sen Nurtop ile Gultop`un annesi Mehtapsan,
sen benim yanima gel, ben sana Rumba da yaparim, Samba da :)
Hatta `Tamba Tumba Esmer Bomba` sarkisini da soylerim...
Sen yeter ki gel...
Degilsen,
sana da soylerim sarkiyi, dert degil :)

Cigdemcim,
korktum bacak kadar bitkiden, bir tutam bile tutamadim...

Mehtap Gürbüz said...

Nurtopla Gultop'un selami var canim, ellerinden opuyolar :)))

ce said...

Helen'de Helen olsa bari ;)

pigmelerle.dans.eden said...

Ben de onlari yanaklarindan operim, Mettopum!

Ce,
bir de konusmasini ve sordugu sorulari duysan, tuylerin diken olur...

angelica said...

blogunu ağzım kapalı okuduğumu göremicem :)

Taurus said...

Siteni Sevgi arkadasin sayesinde buldum ve kac gundur gelip azar azar okuyarak bitirdim sonunda =)

Gercekten bazilarinin delilik gorebilecegi cesaretine hayran kaldim. 10 dakikalik bir kararla hem hayatini degistirdigin gibi hemde baskalarininkinide degistiriyorsun.

Artik sayfanin 'sessiz' bir takipcisi daha var =)

Sana ordaki yasaminda basarilar.

balanne melike said...

Tatildeydim döndüm baktım gene çoşmuşsun.Daha da yaz bekliyorum..Hard diskden kurtarabildin mi fotoğraflarını?
(İst da Sevilayla görüştüm nerdeyse bavulunu hazırlayacak ve orraya gelecek onun adına da çok seviniyorum, inşallah geleblir)

kıyak said...

bu kız, ne zaman bear grylls olacak diye mantarla iddaya girdik.
yüzümü kara çıkarma.
yada çıkar.
sanırım bu işten seninde çıkarın var...
sana olan güvenim sarsıldı.
sanırım sarsak 1 anımda yakalandım.
iyisimi biraz uzanayım.

pigmelerle.dans.eden said...

Bear efendi daglara da tirmaniyor, Bay Kiyak.
Ben savanalarda gezeyim, daglara o tirmansin...
Egimli yerleri yokus asagi gitmeyi seviyorum sadece.

Kiyak,
facebook fotografin cok havali... Orda soylemeyi unuttum,burda soyleyeyim :)

figoltx said...

Namibya'nin dibinde Angola'da iki sene yasayip da vize problemi yüzünden Namibya'ya gidememek ne büyük talihsizlik. .eyse, belki Kenya üzerinden gidebiliriz bir gün.
Belki biliyorsundur, internette hafizadan kaybolan fotolari kurtaran bazi siteler var.

MeRaiL said...

Meltem'cim mimlendin, haber veriyim dedim.. :)
Moskova'dan sevgiler

pigmelerle.dans.eden said...

Moskova`ya sevgiler!
Bir kez daha mimlenmistim ama ne oldugunu bilmedigim icin hic bi sey yapmamistim. Bu kez biliyorum :)
Du bakalim neymis mim konusu...

balanne melike said...

Meltemcimmmm bayram tebrik kartı geldi senden çokk mutlu oldum...sağol..

Basak said...

Ödülünüz var sevgili dans eden, bkz: bizim blog

Seda MEŞELİ said...

Selam Meltem,
Ben Seda, blogun Uganda diye google'da arattırınca karsıma cıktı, okudukca da icim icime sıgmadı! Tam da benim yapmak istediğim seyi yapıyorsun, ama bunun benim icin sadece bir hayal olarak kalmasını istemiyorum,ve bu yaz yanına geliyorum kısmetse:) cok anlatacak seyim var kendimi tutamıyorum! mailini momentumorum@hotmail.com adresine gonderebilir misin?Sana soracak cok sorum var!(blogda mailini aradım ama bulamadım, goremedim mi acaba?)sevgiler, odtu'den, Ankara'dan!