Tuesday, July 22, 2008

Kinship House


Yetimhanedeki çocuklara bazı sorular sorup benim için yanıtlamalarını istemiştim onları daha iyi anlamak için. Ailelerini ve Kinship House Yetimhanesine nasıl geldiklerini de merak etmiştim. Güzelce anlatmişlar. Uncle Ben’i -Ben Amca ki kendisi yetimhanenin kurucusu melek kişi- nasıl bulduklarından da bahsetmişler. Ingilizcelerini çok gerekmedikçe düzeltmedim. Hikayeler genelde birbirine benziyor. Anne baba AIDSden ölmüş, büyükanne büyükbaba çocuklara bakmaya çalışmış, ama Uganda’da ortalama bir ailede 7 çocuk olduğunu düşünürsek, tabii ki maddi güç yetmemiş, Ben Amca yetimi almış getirmiş, çocuklar kardeşleri aileleri nerede pek haberdar değiller. Olsa da faydası yok.

Burda dikkat çekmek istediğim bir kaç konu var:
1- AIDSe burada “Büyükanne Hastalığı” da diyorlar. Çünkü ebeveynlerden birine bulaştığı zaman diğerinin kurtuluşu yok. Hem anne hem de baba öldüğü için yetime bakmak büyükanneye düşüyor.
2-Annem babam kanserden öldü diyorsa bir yetim, o AIDS demek. Ortaya çıkmadığı sürece AIDS demek istemiyorlar. Ama hem annenin hem babanın kanserden kısa aralıklarla ölmesi mi daha yüksek olasılık, yoksa AIDS’den mi?

-I was stay with my mummy and my dad dıed a long time ago. So my mother could not manage to pay for me money for school and she was begging Uncle Ben in that solution to help her and my mummy died and Uncle Ben ear the news and bring me here. I was only one child. (Erisa Tumwesigge, yaş 12)

-I dont know more about my family but I know some. We are two in a family but we used to stay at grandmother’s house and my grandmother one day she broke the leg and she not have and help. So and we listen that there is a man who want to help the orphans and we came here at Kin. (John Ssendegega, yaş 10)

-Story about my family: I was living with my grandmother and my mother and father were died of AIDS. I was living with 4 people and when my parents died, they took me to my grandmother. She was not having money to pay for me because she was poor and when she heard that Uncle Ben helps children when their parents were dead, she brought me here at Kinship House. (Teddy Babirye, yaş:11)

-They were 3 people in my family. They picked me on the street because my step mum thrown me on the street. I didnt find any solution to see on my relatives. Because all my mum and dad were dead. (Godfrey Mukolazi, yaş:13)

-We are 5 people, my parents died and i remain with my grandmother. The way how i come to Kin: my grandmother is the one who meet Uncle Ben. (Vincent Kimull, yaş: 11)

-My family is talk that we are poor. We have no food, people tell us to go away from the land because they want to put in there animals and we dont have any food to eat and we start running away from the land. We are 6 people in the family. One day Uncle came and talked to my grandmother Can I took that boy and my grandmother tell You Go (Kenneth Malende, yaş:12)

-Four members in our family. I have one brother named Denis. My mother and father died of AIDS. We were living in Masaka by that time when they were still living. When my parents died, I was left with my step mother in Bwaise who was too poor ro afford all my needs and it is where i came from to Kinship House. (Annet Namubiru, yaş:14)
-My story is about my grandmother. My grandmother died when I was still young I was 3 3 year old and when I remeber her I cried and I start walking and when I become tired and I sıt on that black gate and when I sit and Uncles open the door and i tell him that I am orphan and he told me please get in. I came here when I was in baby class. (Recheal Nakyeyune, yaş:11)

-We were 4 people in family. We were live at Nasere which is very very far from here. I was having my mother and she died of cancer and my dad is leam and he is very old and my sister called Namuyanja. We were lived ın a small house and small land we were not have enough food to eat. Uncle Ben found me at our small house and when ı have no food to eat he took me to Kinship House. (Joseph Muyanja, yaş:13)

Yetimhanede 25 çocuk ve onlara karşı sevgi ve sabır dolu Ben Amcaları var. Yetimhaneye yardım etmeme yardım edenler oldu... Bir de onlar var. Bir de yardım etmeme yardım edenler sayesinde ben varım :)

Fotograflar (sirasiyla)
1-Monica
2- Rose ve ben
3- John
4-Scovia

12 comments:

fish said...

öyle bir işte çalışıyorum ki ben , parayı amaç edinmiş olup insanlığını unutmuş insancıklara hizmet ettiğim için çok utanıyorum ve biran önce hayırlısı ile kurtulmak istiyorum..
dün yolda görüp de karınlarını doyurduğum iki aç çocuktan sonra , bugün ve hergün senin postunda gördüğüm bu yoklukta bu açlıkta bu çaresizlikte insanları okudukça ve herşeye rağmen ışıl ışıl gülümsemelerini gördükçe bu yavruların, etrafımdaki insanlardan ve yaptığım işten bir kere daha nefret ediyorum...

dharma said...

Meltemcigim o kadar guzel bir is yapmıssın ki bu yazilari buraya tasimakla! Bir yandan icim acidi okurken bir yandan icim isindi... Hepsini opuversen bizim yerimize :)

sevgili fish, ben bazen tum politikacilardan, dusuncesiz insanlardan, egitimsizlikten, parasizliktan oyle cok nefret ediyorum ki... sen yine en azindan cevreni guzellestirenlerdensin, cok sanslisin, kendinin kıymetini bil :)

Ayse Gökce

fish said...

ne mutlu bana bu kadar sıkıntımın içinde bunları duyduğum için...

saol ayşe cim..

ve saol meltemcim :)) blogunu şey ettim azcık :Pp

Goddess Artemis said...

Çok fena oldum çocukların anlattıklarını okurken... İçim katıldı, kalakaldım...

zerrin said...

cok kucukler,hikayelerini yazmislar ama baslarindan gecenlerin nemenen bisey oldugunun bile farkinda degiller,cok uzgunum..peki yetimhanede mutlular mi..

angelica said...

Ben amcanın içeri davet ettiği Recheal'a içim ayrı bir cız etti :(

pigmelerle.dans.eden said...

Cocuklar yetimhanede disardaki anneli babali cocuklardan cok daha sevgiyle ve ozenle buyuyorlar, merak etmeyin :)
Devamli yanlarinda Kanada`dan, Amerika`dan vs gelen gonullu ablalari ve abileri var. Ben Amcalari var, Dan abileri var kendileri gibi Kinship House`da yetim olarak buyumus ve kalip yetimhanede calismaya devam eden... Ben varim...
Kinship House`un kurulum amacinda `to be kin to the kinless` yazar. Yani `kimsesizlere kimse olmak` Ben bile orda kendimi aile icinde gibi hissediyorum.
Paluk abla,
sakin ol :) Yavas yavas... Her seyin bir doyum noktasi var, oraya geldiginde belki sen de benim gibi dogum gununde istifa edip, niye diye soranlara da `kendime dogum gunu hediyesi` dersin :)
Bu arada Recheal benim de icimi cok cizlatanlardan. Anlatsalar daha neler cikacak da ben benimle gecirdikleri zamanin keyfini bulandirmak istemiyorum...

çilli kız said...

heyyy süper yaa:) inanmıyorum çok güzell görünüon seker:)

Kültür Mantarı said...

hepsi ayrı ayrı farklı bir dram yaşıyorlar. belkide birbirlerine olan benzerlikleri bu dramı hafifletiyor.

meltem bir şey sorucam. bu çocuklar belkide türkiye'de kendilerine aile bulabilirler. birileri evlat edinmek istese, yasal olarak bu mümkünmü acaba ? eğer mümkünse nasıl, bir yazıda bu konuda yaz bence.

pigmelerle.dans.eden said...

Mantar Efendi,
arastirdim, Uganda`da en az 3 yil yasamis olmak ve burda olmak lazim evlat edinmek icin. Gercekten ve cok ciddi olarak evlat edinmek isteyen kisiler oldu, arastirdim da ordan biliyorum.
Cocuk trafigi cok ciddi bir problem oldugu icin ve yurt disina cikarilan cocuklarin isci veya seks kolesi olarak kullanildiklari cok fazla durum oldugu icin iyisiyle, kotusuyle tamamen yurt disina evlatlik vermeyi yasaklamislar.
Hatta bu yetimhanedeki gonullulerden Kanadali bir cift cocuklardan Erisa`yi bir yilligina Kanada`ya ggoturmek istediler, peslerine CID (yani bizim MIT) takildi da as kalsin hapse girceklerdi...
Madonna gelip istedigini secip alip gidiyor ama!

Kültür Mantarı said...

madonna uganda'dan mı almıştı, malawi değilmiydi. yoksa öbürü mü, angelina mı malawi den almıştı. neyse işte.

zormuş anladım, sebebleride haklı sebebler ancak işte, yinede yardımı engeleyen, türkiye de eşi benzeri çok görülen bir uygulma.

kontrol edemezsek, toptan yasaklarız.

pigmelerle.dans.eden said...

Madonna Malawi`den aldi. Anjelina nerden aldi unuttum. Ama kaygi ayni kaygi tum ulkelerde. Malawiden de gidip bi tane ben de alcam desen eminim izin vermezler.