Thursday, April 17, 2008

Africa For Beginners 1– Dil Sorunu


Uganda’da 30dan fazla dil konuşulduğunu daha önce belirtmiştim. Resmi dil ise eski İngiliz sömürgesi olduğu için İngilizce. Ama gel gelelim ki halkın çoğınun İngilizcesi ya az ya da bi garip. Kendi konuştukları yerli dilin bazen doğrudan tercümesini yaparak konuştukları için –ani bizde de garip terimler vardır ya doğrudan Türkçeden çeviri yaptığımız için- garip dialoglarla karşılaşmak çok doğal.
“Gal”, “girl” demek mesela... Ya da “bad” ile “bird”ün telafuzu aynı. Safari işindeyken aşağı yukarı 3500 çeşit yerli ve göçebe kuşun uğrak yeri olan Uganda’da “bad”ın ne demek olduğunu kendi safari tecrübemde anlayamadığım için zorluk çektiğimi rehberlerime anlatırdım. Bir keresinde kendim safarideyken o zamanki rehberim ‘Meltem, şuna bak, ay amman amman... Çok ender görülen bir “bad” bu. Al eline dürbün, çık arabanın üstüne. Ayy, bak bak’ diye yaptığından kuş gözlemcilerin en değer verdiği kuşlardan Shoe Bill Stork – Terlik Pabuç Leylek- gözümün önünden uçup gitmişti ben göremeden. E çünkü Emmanuel bana ‘Bad, bad... Look!’ diye panik yapınca kuş demek istediğini anlamamıştım... Önceleri telafuzlarını düzeltmeye çalıştım rehberlerin, sonra baktım ki olası değil, turistleri uyarırdım Bad, Bird demek diye.
Hatta bir gün radyoda Kampala Belediye Başkanı ile bir röportaj yapılıyor, sunucu kuş gribi (Bird Flu) ile ilgili bi şey soruyor belediye başkanına, adam başlamaz mı cümlesine ‘There are types of flu of course. Some are bad flu, some are good flu’ diye... Gülmekten yerlere yatmıştım radyoyu dinlerken.
Bi de seni anlamadıklarında bunu sana söylemeyip kendi kafalarına göre bi şeyler yapıyorlar ya da hiç bi şey yapmıyorlar. Konunun en uç örneği bizim ofiste yaşandı bana sorarsanız. Patron ofistekilerden İsaac’ı kızarmış tavuk ve patates almaya gönderdi. Isaac elinde 3 jiletle geldi! Neyi nasıl anladı da onları aldı biz çözemedik bu sefer.

1 comment:

Ben said...

Gerçekten de eğlenceliymiş. :) Gerçi aynı şeyleri bazen biz de kendi ülkemizde yaşıyoruz ya :)

Yazılarını ve çektiğin fotoğrafları çok seviyorum. Kendimi Afrika'da hissediyorum.
Sevgiler .. :)