Wednesday, September 26, 2007

Ey Tanrım bana üç tane! Üç de yetmez beş tane...


Çocuk doğurmaya bi kez başladınız mı ortalama 7 tane doğum yapacaksınız...Anlaştık mı? Anlaştık diyelim...
%30unuz birden fazla eşli evlilik içinde olacak. Tamam mı?
%70iniz diyecek ki ‘Bazı şartlar altında eşim beni dövsün, eline sağlık!’ Zaten dayak yiyen kadınların oranı ile ‘Dövsün, hakediyoruz bazen’ diyen kadınların oranı aynı: %70. Yemişler dayağı ve ‘ohhh rahatladım, zaten haketmiştim’ demişler, öyle mi?
Erkeklerinizin %60ı ‘Hakettiklerinde dayak atarım.’ demiş mesela. Nasıl? Kadınlar bile daha rahat dayak yeme konusunda erkeklerin layık gördüğü orandan...
Gerçi burda bi gariplik var: Erkeklerin %60ı, kadınların %70i dayak atıp yemeye OK veriyorsa zaten aradaki %10 da çok eşlilik yüzünden herhalde. Yani bir erkek birden fazla kadını dövebilir!
Çokeşliliği ben Arap ülkelerinde olur sanırdım... ‘Müslüman’ım’ dediğimde ‘Babanın kaç eşi var?’ sorularından utanırdım... Burda o kadar çok hiçevlilik –bekar anneler- ve çokevlilik var ki evlenecek birini bulduklarında kendi başlarına ekonomik hiç bir garantisi bulunmayan anneler hoplaya zıplaya evleniyorlar herhalde. ‘Döverse dövsün, kaç tane eşi olursa olsun’ diyerek.... Bir de AIDSin yaygınlığından olsa gerek erkeklerin dışarda riskli cinsel tecrübeler yaşaması ve eve o riski taşıması yerine tanıdık bildik mahellenin kızlarından bir harem kurması tercih ediliyor olabilir.
Bu ülkenin dinamiklerini anlamak hiç kolay değil... Rakamlar çıkıyor karşımıza, sonra bakıp kalıyoruz o rakamların aslında bize ne demeye çalıştıklarına...

Kaynak: 2006 Demohraphic and Health Survey, Uganda Bureau of Statistics

No comments: