Friday, June 08, 2007

Uganda`da leopar avina izin cikti

Hani bi tane leopar adamimiz vardi: Konstantin. Hollanda –yanilmiyorsam- Hayvanat Bahcesinden sponsorluk bulmus, burada Mburo Golu Dogal Parki`nda bulunan leoparlari inceliyordu da ben de safari isindeyken ona dogal park sinirindaki arsamizi verip arastirmalari icin kullanmak uzere kamp yeri insaa etmeye baslamistik. Konstantin de projeye destek vermek icin ilave ucret karsiligi getirecegimiz turistleri gece leopar safarisine cikaracakti. Cunku O`nun leoparlari park sinirlari icinde tutmaya yarayan sinyaller gonderen bir cihazi vardi. Park sinirini ciktiklari an koyluler kecilerine saldirdiklari icin leoparlari zehirleyip ya da tuzaklara dusurup olduruyorlardi. Konstantin de Leoparli Parkin Kavalcisi gibi onlari kamp sinirlarinda tutmaya calisiyordu.

(Bi ara hikaye: Arsayi 8 cocuklu bir aileden almistik ve arsa kardeslerin tamamina aitti. Ama bize vekalet verip de gonderdikleri kardes paranin tamamini alip kactigi icin diger kardesler arsayi kullanmamiza izin vermedi bir turlu. Ne yuzsuzluk… `Kardesimiz aldi parayi kacti, biz payimiz alamadik. Siz bize de para verin` diyorlardi. Arsada ne yaparsak ertesi gun yakilmis yikilmis buluyorduk. Vesselam kullanamadik arsayi…)

Bugun gazetelere manset oldu: Uganda Dogal Hayat Dernegi leopar avina izin koparmis. Neymis efendim: Uganda`da 2700 leopar varmis, avlanan leopar basina 50 000 usd alinacakmis, boylece yerel halk da leoparlarin ne kadar gelir getiren bi hayvan oldugunu gorup oldurmeyecekmis….mis mis mis… Sanki oldurulen leoparlarin parasi onlarin cebine girecek de…

Uganda`da 2700 leopar yok! Her yil 28 leoparin avlanmasi icin izin cikmis. Hadi bakalim. Bence bu macera en fazla 2 yil surer. Bilanco ise 56 olu leopar, 56 nefret edilesi turist, yerli halka hic faydasi dokunmadan hortumlanmis 2.8milyon dolar, leopari kalmamis bir ulke… Ben bile bu 2700 adet leopar tahminini ciddiye alamiyorsam, demek ki kalanlarin avlamasindan elde edilecek gelirlerin nereye gidecegi coktan belli de duyulari gercege kapanmis bile…

2 yil sonra da leopar adina hic bi sey kalmadiginda Uganda`da, diyorum ki bu gercekten dahiyane fikrin sahibi kimseler leopar desenli pelus kiyafetler giyip kendilerini avlatsalar ya?????

fotograf: Stolz, Gary M - USFWS

2 comments:

umama said...

birseyler yazdim sonra sildim. insanlarda siddet duygusu yaratabilir dusuncesiyle. diyecegim cok sey var, yapabilecegim ise hicbirsey. diyeceklerimi de cogu zaman oldugu gibi yutuyorum. umarim leoparlarla ilgili yada diger hayvanlarla ilgili hesaplari olan insanlar, onlarla ayni gelecege mahkum olsun. vuranlar, vurulsun, postunu giyenlerin postlari yuzulsun, topraklarini ellerinden alanlarin topraklari ellerinden alinsin. yine siddet icerikli oldu. soyle de yazalim; konstantin kardesime de ihtiyaci oldugunda diger hayvanlar yardim etsin.

balanne melike yaşar said...

Umama sana katılıyorum, ekleyeceklerim de var ama seninle aynı nedenden eklemiyorum.balanne.com